2010-08-21

Välkommen tillbaka!

Javisst ja, jag har ju en egen blogg...

Det har nu gått mer än ett år sedan jag senast "hörde av mig". Varför då, undrar nog den inbitne bloggaren. Det undrar faktiskt jag med. En förklaring skulle kunna vara, att jag inte haft något särskilt att berätta. Men det är naturligtvis inte sant. Det händer ju massor, hela tiden.

Jag har t ex slutat jobba! Eller egentligen inte. Jag har visserligen börjat ta ut av min pension. Till och med så att jag kan kalla mig pensionär, och få pensionärsrabatt. Men slutat jobba? Absolut inte. Som egenföretagare sedan mer än 20 år är jag van att jobba, och att få jobba som jag själv vill. Det betyder att jag på senare år kunnat ha en tillvaro som ibland liknat pensionärens, och dessemellan varit fylld av jobb. Och så är det i princip nu också. Skillnaden är bara, att jag nu har "lön" även när jag är "ledig", skönt!

Vad jobbar jag då med? Samma sak som jag ägnat de senaste sju åren av min yrkesverksamma tid: Att frälsa människorna från onödiga elräkningar och samtidigt rädda jorden - och klimatet - från riskabel "överhettning". Hur då? Jo, genom att försöka få oss alla att satsa på energisnåla värmepumpar istället för dyr, eller "smutsig", annan värme. Värmepumpen är helt enkelt en fantastisk uppfinning. Vill man inte investera i de dyrare, men långsiktigt effektivare, markvärme- eller luftvattenvärmepumparna, finns ju alltid möjlighet att låta installera en s k luft/luftvärmepump. Ett perfekt luftkonditioneringsaggregat som ofta kan värma ett helt hus till halva kostnaden - och därmed halva elförbrukningen - jämfört med el eller olja!

Vad mer har hänt? Ja, denna för svenska förhållanden högst extrema sommar kan man ju knappast undvika att tala om vädret. Jag har i vanlig ordning tillbringat mesta tiden på Gotland. Därmed är jag ganska van att vinna solligan. Denna sommar utgjorde inget undantag, i alla fall inte från midsommar fram till den 24 juli. Tvärtom slogs värmerekord på värmerekord.  Men se'n... Sista veckan i juli fick vi plötsligt mer än 200 mm regn!!! Under en och samma månad upplevde vi både värme- och regnrekord. Märkligt! Kan det månne vara något med klimatet ändå...

Apropå klimatet, så är jag numera min egen meteorolog. Tack vare SMHI:s och andra "gudars" vädersidor på nätet kan man följa vädrets nycker nästan i realtid. Det jag tittar mest på är satellitbilder över molnområdenas rörelser och radarbilder visande regnområdenas utbredning. Härigenom har jag lärt mig att nästan exakt förutse vädret för åtminstone de närmaste timmarna. Det är då mycket märkligt att konstatera, att SMHI:s prognoser i hög grad avviker från mina. De borde ju ha tillgång till de bästa instrumenten. Mer än en gång har jag besvurit deras "inkompetens"...

Vad mera? Jag har haft ännu en intressant brevväxling med en internationell, och ytterst renommerad, vetenskapsman utifrån mina tankar om universum. Den är definitivt värd att återge, men det får anstå till nästa inlägg, som jag hoppas inte ska dröja alltför länge...

Inga kommentarer: