2011-04-24

Glad Påsk...

...fast den kunde förstås ha varit betydligt gladare. En osedvanligt kraftig förkylning (som denna gång förärats mig av hustrun) har satt ner humöret betydligt. Och dessutom gjort att vi fått ändra våra planer. Vi hade tänkt tillbringa helgen tillsammans med mina föräldrar i Dalarna, men därav blev intet. Som tur var åkte "lillbrorsan", Leif-Ole, upp med sin familj, och kunde vara behjälplig med allt det som måste till när man ska öppna sitt fritidshus för sommaren.

Gun och jag har alltså suttit hemma och hostat och snorat ikapp. Och roligare kan man ju ha det. Till råga på eländet blev jag tvungen att ge mig in till S:t Eriks ögonakut för en stund sedan. Mitt vänstra öga har uppträtt en aning konstigt de senaste dagarna. Jag har haft en smal bågformad "skugga" som då och då uppenbarat sig på vänster sida, särskilt vid hastiga ögonrörelser åt höger. Och så igår kväll kulminerade det med att jag istället för skuggan började se "ljus-flashar". Det är lite svårt att beskriva själva fenomet, men det påminde om den vänstra delen av den tunna corona man kan se vid total solförmörkelse. Flasharna var allra tydligast när jag provocerade fram dem i mörkret, efter att vi gått och lagt oss. En aning skrämmande faktiskt. Särskilt som jag så sent som häromveckan talade med en kund, som just blivit opererad för näthinneavlossning. De symtom han beskrev stämde ganska väl in på mina, och dessutom betonade han vikten av att åka in akut, om man skulle drabbas. Annars är risken stor att förlora synen...

För att få råd ringde jag därför Vårdguiden idag på förmiddagen. Jag var först en aning tveksam till att ringa, dels för att symtomen nu verkade ha lugnat ner sig, dels för att vi ska ha gäster i eftermiddag, varför det vore mycket opraktiskt att bli sittande på S:t Eriks hela eftermiddagen, och överlämna alla förberedelser till Gun.

Sjuksyrrorna hos Vårdguiden var dock rätt bestämda på att jag måste in, och så fick det bli. Efter att ha suttit i väntrummet ca en timme fick jag så komma in till en sköterska. Hon började med att mäta trycket i båda ögonen. Något jag hört är viktigt vid t ex grön starr, men aldrig riktigt förstått, hur det går till. Men det var en extremt snabb, enkel och smärtfri procedur. Jag fick placera hakan på ett stöd, luta pannan mot ett annat och stirra in i en apparat. En "luftpuff" i vardera ögat och saken var klar. Inget fel på trycket, skönt!

Sedan plockade syrran fram en droppflaska, och började närma sig mina ögon. Jag frågade vad som skulle hända. Hon svarade att hon skulle droppa in en lösning för att vidga pupillerna, vilket skulle medföra att jag skulle bli extremt ljuskänslig, och t ex inte få köra bil på tre dagar! Stopp och belägg, sa jag. Jag har ju bilen stående här ute på parkeringen, och måste hem i eftermiddag. Vi har gäster. Dessutom ska jag ta bilen till Gotland på onsdag förmiddag.

Efter viss palaver löste det sig så, att jag fått tid hos ögonläkaren på tisdagkväll, och får dessutom ett mildare dropp, som förkortar "bilförbudstiden" till endast ca tre timmar. Man kan ju undra vad det är för vits med den starkare varianten?
 

Inga kommentarer: